Značky lyží, ktoré dýchajú luxusom

11. februára 2013

Ak niekde na svahu, pravdepodobne v nejakom mondénom lyžiarskom stredisku, uvidíte lyže značky AZ alebo Volant, vedzte, že ide o výnimočné výrobky. A súčasne, že ich majiteľ či majiteľka nemajú hlboko do vrecka.

Značku AZ predstavujú iniciálky mena Alain Zanco. Ide o bývalého šéfa vývojového strediska známeho francúzskeho výrobcu lyží Rossignol. Tam získal profesionálne a technologické skúsenosti a naučil sa tiež prispôsobovať lyže jednotlivým pretekárom. Predtým, než sa osamostatnil, pôsobil na tomto poste 23-rokov.

Poznať svojho zákazníka

Súčasná firma A. Zanca sídli meste Albertville, kde boli v roku 1992 Zimné olympijské hry. Tam vyrábajú lyže na mieru. Každému ich napasujú tak, aby čo najviac zodpovedali jeho (jej) lyžiarskym schopnostiach, štýlu jazdy, očakávaniam…

„Pracoval som pre majstrov sveta i olympijských víťazov, ale teraz chcem osobne poznať svojich klientov,“ hovorí A. Zanco. Keď sa rozhodol postaviť sa na vlastné nohy a otvoriť si vlastnú dielňu, vedel, čo o čo ide.  Tí, ktorí na jeho lyžiach jazdia, tvrdia, že výsledkom jeho skúseností vedomostí sú „športové“ lyže, ktoré sa neuveriteľne ľahko ovládajú a aj vo veľkých rýchlostiach majú výbornú stabilitu.

Kúpiť si takéto lyže ale nie je jednoduché. Ide zväčša o špeciálne objednávky. Nájdete ich však aj v luxusných predajniach najexkluzívnejších hotelov, napríklad v stredisku Courchevel, kde sa stretáva svetový smotánka. Pre Hotel de Charme či Bernard Orce vytvoril samostatné značky Les Airelles a The Edge. Spoznať ich možno podľa ich jednoduchého ale nezabudnuteľného dekóru a loga AZ. Exkluzivite pravdaže zodpovedá aj cena – pod dve-tri tisícky eur (ale cena býva aj päť tisíc) to nejde ani vo výpredaji.

Kovový vzhľad

Pre ďalšiu z luxusných značiek lyží – Volant, je typický ich kovový vzhľad, podľa ktorého ich razom spoznáte aj na svahu. Možno si vybrať striebornú, zlatú, alebo dokonca platinovú verziu. Nejde však len o dizajnérsku záležitosť, ale aj konštrukčnú. V tých lyžiach sú použité kovy ako oceľ, karbón, hliník, grafit, z dreva je to zvyčajne topoľové. Tieto vysokokvalitné materiály – pravdaže dokonale skombinované – umožňujú, aby sa lyže dali skvele ovládať, a to aj v extrémnych terénoch i počasí.

Príbeh Volantiek nemá dlhú históriu. V roku 1989 ju začali písať v USA milovníci lyžovania a snowboardovania, bratia Hank a Bucky Kashimovci. Rozhodli sa vytvoriť najskôr výnimočné snowboardy a potom aj lyže s povrchom z nehrdzavejúceho kovu. Záujem o ich kúpu dokazuje, že sa im to podarilo. Postupne inovovali vtedy zaužívaný tvar, ale zmenili aj zloženie vnútrajška. V oblúkoch si síce tieto lyže vyžadujú väčší tlak, ale širšie špičky a pätky zase ich ovládanie odľahčujú. Otočný rádius sa dokáže prispôsobiť rýchlosti a terénu.

Patent bratov Kashimovcov sa prekvapujúco  rýchlo uchytil a sláva značky Volant začala stúpať. Majú svojské zakrivenie a ostrejšie rezanie, takže ich užívatelia majú pocit, že sa nad zjazdovkami vznášajú.

Z USA do Rakúska

Po niekoľkých rokoch sa  tento výrobca stal lídrom vo výrobe luxusných modelov lyží s charakteristickým kovovým dizajnom. Postupne sa technológie samozrejme menia a do výroby vstúpili napríklad techniky používané na Formulách 1. Vrchol úspechu dosiahla firma v roku 2 000, keď prišla s modelom Rocker. Ďalším „zásahom do čierneho“ bol model Spatula. Tieto lyže sú otočné a zakrivením pripomínajú snowboard alebo vodné lyže. Ich spoluautorom bol známy extrémny lyžiar Shane McConkey (v roku 2009 zahynul pri jazde v talianskych Dolomitoch). Ich prvý tvar nakreslil na papierovú vreckovku. „Vtedy som si vlastne uvedomil, že lyže majú byť vytvarované tak, aby sledovali ďalšie pohyby lyžiara,“ spomínal. Čas mu dal za pravdu a a tento necharakteristický dizajn sa stal súčasťou aj iných značiek.

Unikátna konštrukcia s kovovým povrchom spája flexibilitu s vyrovnávaním napätia, umožňuje pohodlnú jazdu aj za  vysokých rýchlostí. Keďže rádius týchto lyží sa dá technologický prispôsobovať a majú množstvo ďalších prednosti, radi po nich siahajú aj pretekári Svetového pohára.

Pretekárska grafitová verzia je už výsledok spolupráce firmy Volant s výrobcom značky Atomic. Najskôr išlo o licenčnú výrobu a v roku 2003 kúpila Američanov materská firma Atomicu, najväčší svetový výrobca športových potrieb, fínska spoločnosť Amer Group  (kúpila aj značky ako Wilson, Suunto či Salomon). V Rakúsku  pridala k výrobe lyží aj ďalší výstroj, ako napríklad paličky.

Keďže ide o ručnú výrobu, počet vyrobených lyží Volant je obmedzený. Napriek vysokej cene sa každý rok vypredajú a ešte ostane aj kopa  záujemcov, ktorých výrobca nedokáže uspokojiť. Ale ktovie, možno je to len marketingový trik, ktorý umožňuje zvyšovaním ich „nedostupnosti“ udržiavať vysokú cenu. V tomto prípade si treba pripraviť najmenej 1 500 eur.

Foto: archív firiem AZ a Volant

Autor: Jana Janků | 11. februára 2013