Na tohtoročných svetových grínoch uvidíte aj slovenské modely
Už ako 12-ročná chcela byť módnou návrhárkou. O golfovej móde však vtedy netušila. Dnes navrhuje odevy nielen pre slovenské celebrity, ale najmä jedného z najprestížnejších výrobcov golfových odevov na svete – nemeckú firmu Golfino. Slovenská módna dizajnérka Andrea Paldan.
- Nemôžem sa neopýtať ako prvé: hráte golf?
Zatiaľ nehrám, ale chystám sa. V mojom prípade je to asi naopak, ako by sa čakalo. Inšpiráciu mám a začínam cítiť, že bude dobré, ak budem z vlastnej skúsenosti vedieť, ako sa človek cíti v odevoch, ktoré navrhujem, a čo by sa dalo na nich zlepšiť.
- Vyštudovali ste módne návrhárstvo na Vysokej škole výtvarných umení a zúčastňovali ste sa rôznych zahraničných módnych súťaží. Ktorá bola tá zlomová, keď sa už o vás začalo hovoriť ako o veľkom talente?
Bolo to v roku 2006 ešte počas môjho vysokoškolského štúdia a išlo o súťaž Top Styl Designer, ktorá je súčasťou Medzinárodného veľtrhu módy, obuvi a koženého tovaru Styl a Kabo v Brne. Vyhrala som tam. Víťazstvo malo veľkú mediálnu podporu a na bilboardoch pre budúci rok sa objavila moja kolekcia, ktorú tak mohli vidieť ľudia vo viacerých krajinách. Bola to metropolitno-športová kolekcia Dimenzo, kde som sa inšpirovala jazdou na mestskom skútri. Skutočným šokom pre divákov bolo, keď sa prvá modelka vynorila z dymu a na mólo vyšla na reálnom skútri. Bola to skvelá show. V móde nejde len o to niečo nové navrhnúť, ale vedieť to aj zaujímavo odprezentovať.
- Dostali ste sa na stáž do prestížneho britského módneho domu Boudicca. Prečo ste sa pred piatimi rokmi vrátili domov?
Život v módnom dome je na jednej strane tvorivý, ale na druhej strašne rýchly a vyčerpávajúci. A ja som si uvedomila, že toto nechcem. Teraz mám v Bratislave ateliér a pracujem ako free lancer, teda na voľnej nohe. Môžem si vybrať čo a pre koho chcem robiť.
- Na Slovensku ste uspeli so spoločenskými a svadobnými šatami, obliekate rôzne missky, herečky, podnikateľky a iné celebrity. Ako ste sa dostali ku golfovej móde?
Pred dvomi rokmi ma oslovili na vytvorenie Diva´s by Andrea Paldan golf collection vďaka projektu, v ktorom sa ako divy stretli vychádzajúce ženské osobnosti z oblasti umenia, kultúry a športu. Najskôr ma prekvapilo, prečo ja a golfová móda, ale povedala som si, že aj to je asi znamenie a musí to nejako pokračovať. Na vytvorenie kolekcie pre slovensko-belgickú golfistku Viktóriu Tomko som mala veľmi krátky čas a ten som musela využiť na tisíc percent. S Vicky, keďže žije v Belgicku, bolo možné mať len dve skúšky, a všetko bolo treba stihnúť do Majstrovstiev Slovenska v golfe na Táľoch. Tam nakoniec v mojej kolekcii vyhrala a hráva v nej na svojich zahraničných turnajoch doteraz.
- Navrhovali ste potom aj outfity pre slovenský golfový tím na Majstrovstvá sveta WATC 2010 v Argentíne. Aký nápad ste použili v tomto prípade?
Boli to potlače na tričkách i sukniach, a to v klasickej slovenskej farebnosti.
- Nuž a potom prišlo Golfino. Popíšte cestu, ako ste sa dostali do tejto známej nemeckej firmy.
Myslím si, že aj v tomto prípade zapracoval vesmír (smeje sa). Pri príprave Diva´s kolekcie som sa ocitla v jednej z vlajkových predajní tejto značky vo Viedni. Vošla som dnu a začala obzerať dizajn, materiály, detaily. Zrazu som mala pocit, že to je firma, pre ktorú chcem pracovať. Golfino som potom videla všade, kam som išla, akoby ma k nemu niečo priťahovalo. A tak som vytvorila svoje golfové portfólio so skicami, farebnicou, vzorkami látok, fotografiami a komentárom a koncom minulého roku som ho poslala do nemeckého Glinde, kde je centrála firmy. Majiteľov to tak oslovilo, že ma hneď pozvali do dizajnového a výrobného štúdia v portugalskom Porte. Práve totiž hľadali dizajnérku pre jednu zo svojich troch línii a zhodou náhod práve pre dámsku líniu Black Label.
- Napokon ste dostali ponuku vytvoriť až dve línie popri Black aj White Label pre rok 2013. Tá sa práve dostala do predaja. Aká je?
Pre tohtoročnú kolekciu je typická čierno- bielo-ružovo malinová farebnosť, špeciálne potlače, laserom rezané látky a Swarovského krištály.
- Po tom, čo sa rôzne volániky, šifón i mašličky dostali aj do tenisovej módy, nás teda čakajú aj na grínoch…
Golfová móda zostáva stále pomerne klasická, ale sú značky, ktoré sa to snažia prelomiť. Golfino je jedna z nich. Sleduje módne trendy a vie ich využiť. Jeho návrhárom sa podarilo dostať do golfovej módy nové elegantné detaily a materiály. Príkladom toho sú aj mnou navrhnuté polotričká s transparentnými laserom vyrezávanými bavlneno-hodvábnymi volánikmi. Vyzerajú ako lupienky kvetov.
- Ak teda budú chcieť byť dámy-golfistky na grínoch „in“, nemali by sa už obzerať iba po káre a kocke, ani po klasických monotónnych farbách…
Máte pravdu. Farebnosť je v súčasnosti oveľa sviežejšia, nechýbajú bodky, kvetinová potlač či šatkový vzor s golfovým motívom. Golfino ponúka klientom tri rôzne línie – Green, White a Black Label. Teda nielen odevy určené na hranie golfu, kolekciu polotričiek, nohavíc a bermúd, ale aj sukne, šaty, svetríky… Od športových kúskov až po spoločenské. Alebo inak povedané: od toho, v čom sa pohybujete na gríne, cez to, v čom potom idete na obed do klubového domu, až po oblečenie, v ktorom si na slávnostnom večere pôjdete po ocenenie.
- To je vizuálna stránka. Aj golfisti chcú byť šik, ale zároveň chcú odevy s vlastnosťami vhodnými pre šport.
Ja ako návrhárka rozhodujem aj o materiáli, z ktorého bude ten-ktorý odev vyrobený. Základom sú streče, ktoré zabezpečujú slobodu pohybu.
- Prišli ste aj s niečím úplne novým?
Zasadila som o to, aby do dámskych kolekcii viac prenikli golfové šaty. Sú pohodlné, pri úderoch neodhaľujú pokožku na páse, ani ich netreba zaprávať ako tričko. Sú navyše veľmi ženské.
- V roku 2007 absolvovala VŠVU v Bratislave, Ateliér odevného dizajnu.
- Praxovala v prestížnom britskom módnom dome Boudicca.
- Medzi jej najväčšie úspech patrí víťazstvo na brnenskom veľtrhu Styl Kabo v súťaži TOP Styl Designer 2006, prvá cena v súťaži Hennesy & Art – výtvarná cena Richarda Hennessyho, účasť na Slovak fashion night IV. v New Yorku a bienále dizajnu Dizajn Match 2008 CZE:SVK:HUN:AUT.
- Navrhovala večerné róby pre Soňu Skoncovú na svetové finále súťaže krásy Miss International 2009 v Číne i Barboru Franekovú na Miss World 2009 v juhoafrickom Johannesburgu.
- Vytvorila styling a kostýmy pre speváka Maxa Jasona Maia na súťaž Eurovision Song Contest 2012 v azerbajdžanskom Baku.
- Jej diela ocenili na výstavách a prehliadkach aj Nemecku, Rakúsku či Fínsku.
- Odborníci hovoria, že vo svojich originálnych návrhoch zväčša zdôrazňuje celkovú ženskú krásu, eleganciu a osobitosť. Modely obsahujú vždy nejaký detail, ktorý umocní konečný vzhľad a komplexný dojem zo šiat.
Príbeh Golfina – elegancia v športe
Nemecká značka Golfino sa za štvrťstoročie svojej existencie stala európskym lídrom v golfovom oblečení. V roku 1986 ju založili manželia Christel a Bernd Kirstenovci rok po tom, čo mladý nemecký profesionálny golfista Bernhard Langer prekvapujúco získal víťazstvo na jednom z najprestížnejších svetových turnajov – U.S Masters. Golf sa naraz dostal na popredné stránky nemeckých médií. Ľudia začali aj na bežné príležitosti nosiť polokošele s golierikmi ako golfisti, nechýbali farebné ozdobné detaily. V tejto atmosfére založila mladá módna návrhárka Christel Kirsten so svojim ekonomicky zdatným manželom Berndom vlastnú spoločnosť a začali ťažiť z nových trendov. Boli prví, ktorí začali používať americkú novinku – gore. Vďaka membráne z tohto materiálu sa zrodili pulóvre chrániace telo pred vetrom – wind stopper. Ich prvý malý obchodík, ktorý otvorili v roku 1996 v Hamburgu, mal pokojnú vidiecku atmosféru, teda takú, aká prináleží golfu. Dnes sa už produkty tejto značky predávajú na vyše 500 predajných miestach a v 35-tich vlastných Golfino stores v celej Európe. Ročne prináša stovky nových dizajnov v troch líniách – White Label, Green Label a Black Label pre mužov, ženy aj juniorov. Predaj značky mimoriadne zvýšil internetový obchod, ktorý umožnil dostupnosť produktov kdekoľvek na svete. V súčasnosti sa začína značka Golfino presadzovať aj mimo Európy. Úspechy zaznamenáva napríklad v Južnej Kórei, Kanade či Rusku. Tím tvorí 250 zamestnancov.
Foto: Peter Frolo, archív Andrey Paldan