Na tohtoročných svetových grínoch uvidíte aj slovenské modely

Už ako 12-ročná chcela byť módnou návrhárkou. O golfovej móde však vtedy netušila. Dnes navrhuje odevy nielen pre slovenské celebrity, ale najmä jedného z najprestížnejších výrobcov golfových odevov na svete – nemeckú firmu Golfino. Slovenská módna dizajnérka Andrea Paldan.
- Nemôžem sa neopýtať ako prvé: hráte golf?
Zatiaľ nehrám, ale chystám sa. V mojom prípade je to asi naopak, ako by sa čakalo. Inšpiráciu mám a začínam cítiť, že bude dobré, ak budem z vlastnej skúsenosti vedieť, ako sa človek cíti v odevoch, ktoré navrhujem, a čo by sa dalo na nich zlepšiť.
- Vyštudovali ste módne návrhárstvo na Vysokej škole výtvarných umení a zúčastňovali ste sa rôznych zahraničných módnych súťaží. Ktorá bola tá zlomová, keď sa už o vás začalo hovoriť ako o veľkom talente?
Bolo to v roku 2006 ešte počas môjho vysokoškolského štúdia a išlo o súťaž Top Styl Designer, ktorá je súčasťou Medzinárodného veľtrhu módy, obuvi a koženého tovaru Styl a Kabo v Brne. Vyhrala som tam. Víťazstvo malo veľkú mediálnu podporu a na bilboardoch pre budúci rok sa objavila moja kolekcia, ktorú tak mohli vidieť ľudia vo viacerých krajinách. Bola to metropolitno-športová kolekcia Dimenzo, kde som sa inšpirovala jazdou na mestskom skútri. Skutočným šokom pre divákov bolo, keď sa prvá modelka vynorila z dymu a na mólo vyšla na reálnom skútri. Bola to skvelá show. V móde nejde len o to niečo nové navrhnúť, ale vedieť to aj zaujímavo odprezentovať.
Dostali ste sa na stáž do prestížneho britského módneho domu Boudicca. Prečo ste sa pred piatimi rokmi vrátili domov?
Život v módnom dome je na jednej strane tvorivý, ale na druhej strašne rýchly a vyčerpávajúci. A ja som si uvedomila, že toto nechcem. Teraz mám v Bratislave ateliér a pracujem ako free lancer, teda na voľnej nohe. Môžem si vybrať čo a pre koho chcem robiť.
- Na Slovensku ste uspeli so spoločenskými a svadobnými šatami, obliekate rôzne missky, herečky, podnikateľky a iné celebrity. Ako ste sa dostali ku golfovej móde?
Pred dvomi rokmi ma oslovili na vytvorenie Diva´s by Andrea Paldan golf collection vďaka projektu, v ktorom sa ako divy stretli vychádzajúce ženské osobnosti z oblasti umenia, kultúry a športu. Najskôr ma prekvapilo, prečo ja a golfová móda, ale povedala som si, že aj to je asi znamenie a musí to nejako pokračovať. Na vytvorenie kolekcie pre slovensko-belgickú golfistku Viktóriu Tomko som mala veľmi krátky čas a ten som musela využiť na tisíc percent. S Vicky, keďže žije v Belgicku, bolo možné mať len dve skúšky, a všetko bolo treba stihnúť do Majstrovstiev Slovenska v golfe na Táľoch. Tam nakoniec v mojej kolekcii vyhrala a hráva v nej na svojich zahraničných turnajoch doteraz.
- Navrhovali ste potom aj outfity pre slovenský golfový tím na Majstrovstvá sveta WATC 2010 v Argentíne. Aký nápad ste použili v tomto prípade?
Boli to potlače na tričkách i sukniach, a to v klasickej slovenskej farebnosti.
- Nuž a potom prišlo Golfino. Popíšte cestu, ako ste sa dostali do tejto známej nemeckej firmy.
Myslím si, že aj v tomto prípade zapracoval vesmír (smeje sa). Pri príprave Diva´s kolekcie som sa ocitla v jednej z vlajkových predajní tejto značky vo Viedni. Vošla som dnu a začala obzerať dizajn, materiály, detaily. Zrazu som mala pocit, že to je firma, pre ktorú chcem pracovať. Golfino som potom videla všade, kam som išla, akoby ma k nemu niečo priťahovalo. A tak som vytvorila svoje golfové portfólio so skicami, farebnicou, vzorkami látok, fotografiami a komentárom a koncom minulého roku som ho poslala do nemeckého Glinde, kde je centrála firmy. Majiteľov to tak oslovilo, že ma hneď pozvali do dizajnového a výrobného štúdia v portugalskom Porte. Práve totiž hľadali dizajnérku pre jednu zo svojich troch línii a zhodou náhod práve pre dámsku líniu Black Label.
Napokon ste dostali ponuku vytvoriť až dve línie popri Black aj White Label pre rok 2013. Tá sa práve dostala do predaja. Aká je?
Pre tohtoročnú kolekciu je typická čierno- bielo-ružovo malinová farebnosť, špeciálne potlače, laserom rezané látky a Swarovského krištály.
- Po tom, čo sa rôzne volániky, šifón i mašličky dostali aj do tenisovej módy, nás teda čakajú aj na grínoch…
Golfová móda zostáva stále pomerne klasická, ale sú značky, ktoré sa to snažia prelomiť. Golfino je jedna z nich. Sleduje módne trendy a vie ich využiť. Jeho návrhárom sa podarilo dostať do golfovej módy nové elegantné detaily a materiály. Príkladom toho sú aj mnou navrhnuté polotričká s transparentnými laserom vyrezávanými bavlneno-hodvábnymi volánikmi. Vyzerajú ako lupienky kvetov.
- Ak teda budú chcieť byť dámy-golfistky na grínoch „in“, nemali by sa už obzerať iba po káre a kocke, ani po klasických monotónnych farbách…
Máte pravdu. Farebnosť je v súčasnosti oveľa sviežejšia, nechýbajú bodky, kvetinová potlač či šatkový vzor s golfovým motívom. Golfino ponúka klientom tri rôzne línie – Green, White a Black Label. Teda nielen odevy určené na hranie golfu, kolekciu polotričiek, nohavíc a bermúd, ale aj sukne, šaty, svetríky… Od športových kúskov až po spoločenské. Alebo inak povedané: od toho, v čom sa pohybujete na gríne, cez to, v čom potom idete na obed do klubového domu, až po oblečenie, v ktorom si na slávnostnom večere pôjdete po ocenenie.
- To je vizuálna stránka. Aj golfisti chcú byť šik, ale zároveň chcú odevy s vlastnosťami vhodnými pre šport.
Ja ako návrhárka rozhodujem aj o materiáli, z ktorého bude ten-ktorý odev vyrobený. Základom sú streče, ktoré zabezpečujú slobodu pohybu.
- Prišli ste aj s niečím úplne novým?
Zasadila som o to, aby do dámskych kolekcii viac prenikli golfové šaty. Sú pohodlné, pri úderoch neodhaľujú pokožku na páse, ani ich netreba zaprávať ako tričko. Sú navyše veľmi ženské.
- V roku 2007 absolvovala VŠVU v Bratislave, Ateliér odevného dizajnu.
- Praxovala v prestížnom britskom módnom dome Boudicca.
- Medzi jej najväčšie úspech patrí víťazstvo na brnenskom veľtrhu Styl Kabo v súťaži TOP Styl Designer 2006, prvá cena v súťaži Hennesy & Art – výtvarná cena Richarda Hennessyho, účasť na Slovak fashion night IV. v New Yorku a bienále dizajnu Dizajn Match 2008 CZE:SVK:HUN:AUT.
- Navrhovala večerné róby pre Soňu Skoncovú na svetové finále súťaže krásy Miss International 2009 v Číne i Barboru Franekovú na Miss World 2009 v juhoafrickom Johannesburgu.
- Vytvorila styling a kostýmy pre speváka Maxa Jasona Maia na súťaž Eurovision Song Contest 2012 v azerbajdžanskom Baku.
- Jej diela ocenili na výstavách a prehliadkach aj Nemecku, Rakúsku či Fínsku.
- Odborníci hovoria, že vo svojich originálnych návrhoch zväčša zdôrazňuje celkovú ženskú krásu, eleganciu a osobitosť. Modely obsahujú vždy nejaký detail, ktorý umocní konečný vzhľad a komplexný dojem zo šiat.
Príbeh Golfina – elegancia v športe
Nemecká značka Golfino sa za štvrťstoročie svojej existencie stala európskym lídrom v golfovom oblečení. V roku 1986 ju založili manželia Christel a Bernd Kirstenovci rok po tom, čo mladý nemecký profesionálny golfista Bernhard Langer prekvapujúco získal víťazstvo na jednom z najprestížnejších svetových turnajov – U.S Masters. Golf sa naraz dostal na popredné stránky nemeckých médií. Ľudia začali aj na bežné príležitosti nosiť polokošele s golierikmi ako golfisti, nechýbali farebné ozdobné detaily. V tejto atmosfére založila mladá módna návrhárka Christel Kirsten so svojim ekonomicky zdatným manželom Berndom vlastnú spoločnosť a začali ťažiť z nových trendov. Boli prví, ktorí začali používať americkú novinku – gore. Vďaka membráne z tohto materiálu sa zrodili pulóvre chrániace telo pred vetrom – wind stopper. Ich prvý malý obchodík, ktorý otvorili v roku 1996 v Hamburgu, mal pokojnú vidiecku atmosféru, teda takú, aká prináleží golfu. Dnes sa už produkty tejto značky predávajú na vyše 500 predajných miestach a v 35-tich vlastných Golfino stores v celej Európe. Ročne prináša stovky nových dizajnov v troch líniách – White Label, Green Label a Black Label pre mužov, ženy aj juniorov. Predaj značky mimoriadne zvýšil internetový obchod, ktorý umožnil dostupnosť produktov kdekoľvek na svete. V súčasnosti sa začína značka Golfino presadzovať aj mimo Európy. Úspechy zaznamenáva napríklad v Južnej Kórei, Kanade či Rusku. Tím tvorí 250 zamestnancov.
Foto: Peter Frolo, archív Andrey Paldan